Minyak apa yang perlu disapu pada muka untuk peremajaan

seorang wanita menyapu mukanya dengan minyak untuk peremajaan kulit

Minyak kosmetik mengandungi banyak nutrien dan vitamin yang membantu mengekalkan kulit dalam bentuk yang baik.

Satu-satunya perkara yang anda perlukan ialah membaca dengan teliti senarai kontraindikasi untuk produk yang anda gunakan.

Sesetengah produk tidak boleh digunakan di sekeliling mata, manakala yang lain tidak sesuai untuk kulit berminyak. Kes intoleransi individu terhadap komponen tertentu minyak oleh badan juga mungkin berlaku.

Jika anda tidak melanggar arahan dan tidak mengoleskan kulit dengan produk yang tidak sesuai, kesannya akan menjadi baik.

Setiap minyak mempunyai komposisi yang unik, adalah gudang bahan berguna dan mempunyai kesan yang berbeza pada kulit. Ia digunakan dalam bentuk tulen atau sebagai sebahagian daripada topeng, krim, losyen dan serum.

Kebaikan dan keburukan

Senarai kelebihan minyak kosmetik agak besar.

  1. Kebaikan untuk kulit. Minyak kosmetik menyuburkan kulit, membersihkannya dengan baik kerana asid lemak yang terkandung di dalamnya, dan secara amnya mempunyai kesan anti-penuaan.
  2. Harga rendah dan ketersediaan. Anda boleh membeli minyak di mana-mana farmasi, pelbagai jenis biasanya agak besar, dan harga, sebaliknya, tidak tinggi. Memandangkan minyak pati tidak digunakan dalam bentuk tulennya, tetapi beberapa titisan ditambah kepada beberapa jenis asas, balang sedemikian akan cukup untuk masa yang lama. Minyak asas juga murah. Dalam kapasiti ini, ia dibenarkan untuk menggunakan, sebagai contoh, minyak zaitun yang ditekan sejuk, yang boleh dibeli di kedai runcit biasa. Sebotol liter akan cukup untuk masa yang sangat lama.
  3. Komposisi semula jadi. Minyak diekstrak daripada komponen semula jadi dan disucikan daripada kekotoran berbahaya. Akibatnya, anda mempunyai produk tanpa bahan kimia dan paraben.

Tidak begitu banyak kelemahan, tetapi ia bukan tanpanya.

  • Kelemahan utama ialah kesan penggunaan minyak tidak sehebat yang kita mahukan. Mereka menjadikan keadaan kulit lebih baik, tetapi tidak mengubahnya secara radikal. Selain itu, anda tidak akan mendapat keputusan serta-merta atau keesokan harinya. Untuk melihat perbezaannya, anda perlu menggunakan minyak dengan kerap, sekurang-kurangnya selama sebulan, atau lebih baik daripada dua.
  • Kemungkinan tindak balas alahan. Seperti mana-mana produk semula jadi, minyak kosmetik boleh menyebabkan kes intoleransi individu, jadi lebih baik untuk menjalankan ujian alahan sebelum menggunakannya buat kali pertama.

Minyak terbaik untuk peremajaan

Terdapat banyak minyak untuk mengekalkan keremajaan. Saya akan memberitahu anda tentang yang paling popular dan berkesan.

koko

Mentega koko asli mengeluarkan bau coklat yang unik. Ia mengandungi banyak perkara berguna:

  • asid lemak;
  • tanin;
  • kafein;
  • xanthine.

Produk ini mempunyai kesan tonik dan penyembuhan yang sangat baik dan sering digunakan dalam balsem bibir kerana ia berfungsi hebat untuk bibir kering dan merekah.

Mentega koko tidak akan menghilangkan kedutan, tetapi ia akan menjadi pencegahan yang baik terhadap penampilan mereka, melindungi kulit daripada kesan berbahaya alam sekitar dan membantunya memperbaharui dirinya dengan lebih baik.

Tanduk

Ini adalah produk luar biasa yang agak mahal, tetapi ia menonjol daripada minyak kosmetik yang lain. Ia diperbuat daripada tanduk rusa muda dan mengandungi sejumlah besar bahan berguna:

  • lapan belas asid amino berbeza;
  • enzim;
  • asid glutamik;
  • glisin;
  • kolagen, iodin, kalsium, zink dan unsur surih lain.

Produk ini mudah menembusi kulit dan mengaktifkan proses penjanaan semula tisu, menguatkan imuniti tempatan, dan meningkatkan peredaran mikro darah.

Jojoba

Minyak ini mengandungi banyak vitamin E, yang merupakan antioksidan semulajadi, jadi ia berfungsi dengan baik untuk kulit kering dan penuaan di kawasan muka dan leher.

Sudah tentu, ia tidak berbaloi untuk menunggu kesan mengangkat 100%, tetapi keanjalan kulit dengan penggunaan biasa produk ini akan menjadi lebih tinggi. Pada masa yang sama, ia diserap dengan baik dan cepat, yang membolehkan ia digunakan sebagai pengganti krim dan digunakan pada waktu malam.

Castor

Jika anda sedang mencari minyak yang sesuai untuk meremajakan dan mengemaskan kulit anda, lihatlah minyak kastor. Dengan komposisinya, ia adalah hampir 90% asid risinoleik, berkat yang ia sempurna memulihkan kulit kering dan membuat kedutan kurang ketara.

kelapa

Ia dengan pasti melindungi kulit daripada kesan berbahaya sinaran ultraviolet, oleh itu ia sangat popular pada musim panas di kawasan yang cerah. Selain itu, ia juga meningkatkan proses metabolisme, sehingga kulit wajah mula kelihatan lebih segar.

Kelebihan produk ialah ia boleh digunakan untuk menyapu kulit di sekitar mata dan kelopak mata. Banyak minyak tidak boleh digunakan di kawasan ini kerana kekuatannya yang berlebihan atau tekstur yang berat. Minyak kelapa sangat ringan, menyerap dengan baik, dan kulit di bawahnya bernafas.

bijan

Satu lagi produk yang, menurut ulasan, berfungsi dengan baik untuk kulit kering dengan tanda-tanda pertama layu. Terdapat banyak unsur berfaedah dalam minyak bijan:

  • vitamin B;
  • vitamin E dan C;
  • fitosterol;
  • unsur surih (silikon, zink dan lain-lain);
  • sesamol adalah bahan khas yang melindungi dengan sempurna daripada sinaran ultraungu.

Minyak ini agak lebih mahal daripada yang lain, tetapi ia berfungsi sebagai pencegahan yang baik untuk pembentukan kedutan, menjadikan kulit lebih elastik, menghilangkan kekotoran dengan baik dan menormalkan kelenjar sebum.

Biji rami

Minyak ini mempunyai keupayaan untuk menegangkan kulit penuaan dengan baik, tetapi ia mempunyai batasan. Ia berat dan atas sebab ini tidak boleh digunakan di sekeliling mata. Terdapat risiko bangun dengan bengkak.

Tetapi alat ini menunjukkan dirinya dengan baik pada bahagian leher dan décolleté. Jika anda menggunakannya cukup lama dan kerap, keadaan kulit di kawasan ini akan menjadi lebih baik, keanjalan dan tona akan kembali.

Sea buckthorn

Minyak ini mampu meremajakan dengan baik, tetapi ia tidak digunakan dalam bentuk tulennya. Anda boleh mencampurkannya dengan minyak asas pilihan anda, bergantung pada jenis kulit anda. Untuk kesan anti-penuaan yang lebih ketara, saya mengesyorkan mencampurkannya dengan kandungan satu kapsul vitamin E.

Minyak buckthorn laut mengemaskan kulit yang longgar, meningkatkan keanjalan. Jika anda menggunakannya dengan kerap, kedutan menjadi kurang ketara.

Zaitun

Produk ini berguna bukan sahaja apabila diambil secara lisan sebagai sebahagian daripada salad ringan, ia boleh digunakan untuk menjaga kelopak mata. Ia cukup untuk meletakkan kompres dengan minyak zaitun pada kawasan masalah di kawasan mata selama 10 minit - dan selepas beberapa prosedur sedemikian, keadaan kulit akan menjadi lebih baik. Ia adalah ramuan yang kerap dalam banyak resipi kosmetik rumah.

labu

Produk ini mempunyai komposisi yang sangat kaya, ia mengandungi;

  • karotenoid;
  • gliserida asid organik;
  • fosfatida;
  • vitamin E dan vitamin B;
  • phytin;
  • stearin.

Terima kasih kepada ini, ia dengan sempurna melembapkan kulit, melindungi dari matahari, berfungsi sebagai pencegahan jerawat yang baik, menyuburkan dan mengurangkan mengelupas. Sesuai untuk semua jenis kulit.

resepi

Terdapat pelbagai resipi menggunakan semua minyak ini untuk jenis kulit yang berbeza. Mereka sering dicampur antara satu sama lain, dengan ramuan yang berbeza untuk kosmetik rumah, atau ditambah untuk memperkayakan formulasi dalam krim yang mudah dan murah. Sebagai contoh, topeng minyak labu (satu sudu teh), tanah liat kosmetik (dua sudu besar) dan kayu manis tanah (setengah sudu teh) membantu dengan jerawat.

Anda boleh menghilangkan bintik-bintik penuaan dengan mencampurkan satu sudu teh minyak kastor dengan satu sudu timun parut dan menggunakan campuran ini sebagai topeng.

Dan dari mentega koko, anda boleh membuat krim berkhasiat. Untuk melakukan ini, cairkan satu sudu produk dalam mandi air, tambahkan beberapa titis vitamin A dan E dan satu sudu teh minyak buckthorn laut dan rosehip, gaul rata dan gunakan. Krim sedemikian disimpan di dalam peti sejuk selama beberapa hari.

kesimpulan

Penggunaan minyak kosmetik boleh membantu dalam pendekatan bersepadu untuk peremajaan, terutamanya jika anda tidak mempunyai peluang untuk kerap melawat salon dan membeli kosmetik mahal. Ini adalah ubat semulajadi semulajadi yang mempunyai kesan anti-penuaan yang baik dan tidak mengandungi komponen berbahaya, yang begitu banyak dalam kosmetik murah.